Opsæt Google login

Denne artikel beskriver hvordan i kan opsætte Google login til MedlemsPortalen. Bemærk at det kræver MedlemsLogin modulet for at tilbyde Google login.

I kan opsætte Google login til MedlemsPortalen, så jeres medlemmer kan logge ind med deres Google konti, og ikke skal huske en ekstra adgangskode. Det kræver at medlemmets e-mail der er registreret i systemet, er den samme e-mail som bruges på brugerens Google konto. Når der logges ind med Google findes medlemmet med tilsvarende e-mail adresse, og dette medlem logges ind. Har ingen medlemmer den e-mail adresse, kan brugeren ikke logge ind.

For at kunne tilbyde Google login, skal man oprette en Google app. I kan følge guiden herunder for selv at oprette og administrere den, eller i kan kontakte os, så opsætter vi det hele for jer.

Trin 1: Log ind i Googles Cloud Console
Gå til https://code.google.com/apis/console og log ind med din google konto, opret en ny hvis du ikke har en. Er du ny bruger skal du acceptere betingelserne for brug, efter at du er logget ind.

Trin 2: Opret nyt projekt
Det første der skal gøres er at oprette et nyt projekt, som bruges til jeres login. Klik på "Create project" og giv det nye projekt et navn, fx "MinForening MedlemsPortal".
Når projektet er oprettet vælges det i listen.

Consent screen opsætning
Trin 2: Opsæt jeres informationer
Vælg i menuen til venstre punktet Credentials.

Vælg herefter fanen OAuth consent.

Der vises nu en side med informationer der kan indtastes. Disse informationer er det der vil blive vist for brugeren om jer, når man forsøger at logge ind med sin Google konto. Udfyld derfor med jeres navn og info om MedlemsPortalen, også gerne jeres logo. Jo mere detaljeret, jo flere informationer kan brugeren se, og jo større chance er der for at de vil logge ind med deres google konto.

Gem informationer når i har tastet de detaljer ind i ønsker.

Opsæt OAuth adgang
Trin 3: Opsæt OAuth
Vælg nu fanen Credentials i toppen og klik på "Create credentials". Vælg så OAuth client id
Under Application type vælges "Web application".
Angiv nu et navn på den adgang du er ved at lave, fx "MinForening Login".
Herefter klikkes der på "Create"

Trin 4: Gem informationer i ForeningsAdministrator
I får nu informationer frem, som skal sættes ind i ForeningsAdministrator. Åben derfor foreningsadministrator og gå ind under medlemslogin indstillinger.

Vælg at i vil bruge google login.

Find nu felterne Client ID og Client Secret på google siden og skriv dem ind i ForeningsAdministrator under google login, og gem indstillingerne.

Til sidst skal adressen på jeres medlemsportal skrives ind i app indstillingerne på googles side. Under web origin og redirect uri felterne, skriver du adressen på medlemsportalen.

I er nu klar til at brugere kan logge ind med deres google konto på jeres MedlemsPortal.