Opsæt grafisk materiale

For at kunne printe labels, medlemskort, konvolutter og andet grafisk materiale i ForeningsAdministrator er der nogle trin, du skal igennem første gang, for at ForeningsAdministrator kan printe det grafiske materiale, som netop I anvender.

Start med at gå ind under [Indstillinger] og vælg [Grafisk materiale]. Herinde kan du oprette alle typer grafisk materiale fra kuverter og labels til medlemskort og alt andet, I har brug for at printe til jeres medlemmer. Alt der skal kunne printes til alle eller udvalgte medlemmer, kan I opsætte herinde. Start ved at trykke på ”Nyt materiale” eller på den lille blyant for at redigere eksisterende materiale, så kommer du videre til selve opsætningen af det grafiske materiale:

Under hele opsætningen kan du se et eksempel ude til højre, eller du kan downloade et eksempel ved at trykke på knappen i bunden til højre.

1.0 Materiale

For at opsætte det grafiske materiale skal du igennem tre faner, hvoraf den første hedder ”Materiale”:

I det følgende vil vi opsætte labels, men proceduren for at opsætte andre typer grafisk materiale er helt den samme. Start med at give det grafiske materiale et navn – i dette tilfælde giver det god mening at kalde det ”Labels”:

Herefter skal du definere størrelsen af de labels, som I anvender. I kan give dem præcist hvilken størrelse I vil. Det er kun størrelsen på den enkelte label, som I skal definere her:

Nu skal I bestemme om der skal printes en baggrundsfarve på jeres labels, eller om de bare skal være hvide.  I kan opsætte dette ved at klikke på det lille farve-ikon:

Hvis I gerne vil have en kant rundt om jeres labels, kan I også opsætte det.

2.0 Tekster

Nu, hvor du har defineret størrelsen og baggrunden på materialet, skal du til at indsætte den tekst, som dine labels skal indeholde. Tryk derfor på den næste fane ”Tekster”:

På denne side kan du indsætte to typer tekster, nemlig en statisk tekst, som ikke ændrer sig, når du printer den, og en dynamisk tekst, som brevfletter med jeres medlemsliste – dvs. automatisk indsætter medlemsinformationer fra jeres hjemmeside. I det her tilfælde, hvor du gerne vil oprette labels, skal du sandsynligvis mest bruge dynamiske tekster. Tryk derfor på den specielle tekst nederst, som du gerne vil have på dine labels, f.eks. ”NAVN”.

Herefter skal du klikke på eksemplet til højre for at vise, hvor på det grafiske materiale, du gerne vil have teksten til at stå:

Du kan finindstille placeringen af teksten ved at indtaste den præcise ønskede afstand, og du kan selv bestemme skrifttype, -farve og størrelse. Nu trykker du ”Indsæt”, og du vil se teksten dukke frem ovre på eksemplet til højre. Du fortsætter på denne måde, indtil du har tilføjet alle de informationer, du ønsker på dit grafiske materiale.

Hvis du kommer til at tilføje noget, som du ikke bryder dig om, kan du altid redigere det ved at trykke på den lille blyant ud for linjen eller slette det igen ved at trykke på det lille kryds:

3.0 Sideopsætning

Når du har tilføjet alle de linjer, du ønsker, trykker du på den sidste fane ”Sideopsætning”:

Her skal du fortælle ForeningsAdministrator, hvordan du gerne vil printe dine labels. Vil du printe ét ad gangen, eller er der flere på hver side, du printer.

Start først med at definere, hvor stor det stykke ”papir”, du printer på, er. Definer bagefter, hvordan dine labels er placeret på dette papir. Hvor mange kolonner er der, og hvor mange rækker. Indstil sidemargenen, dvs. hvor stor afstand skal der være fra siden af papiret og ind til dine labels. Som det sidste skridt skal du indstille cellemargenen, dvs. afstanden mellem de forskellige labels.

Når du har trykket ”Gem materiale” nederst til højre, er du klar til at printe labels.